Adó- és értékbizonyítvány kiállítására irányuló eljárás

Megosztás

Az adó- és értékbizonyítvány egy hatósági bizonyítvány, amit az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője állít ki adóhatósági hatáskörében. Tartalmazza:

  • - az ingatlan és az ingatlanszerzők (tulajdonosok) adatait,
  • - az érték megállapításánál figyelembe vett tényezőket, továbbá
  • - az ingatlannak az adott időpontban fennálló forgalmi értékét.

Az ingatlan értékbecslése a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által rendelkezésünkre bocsátott piaci összehasonlító értékadatok, valamint a helyi adóhatóság rendelkezésére álló egyéb adatok alapján készül el. Amennyiben helyszíni szemle tartása indokolt, arról minden esetben az érdekelt felek értesítésére kerül sor.

A hatósági bizonyítvány kiállítása során az értékelést végző figyelembe veszi az ingatlan fekvését, megközelíthetőségét, közművesítettségét, az épület korát, állapotát, nagyságát.

Az adó- és értékbizonyítvány kiállítása után az értékelő az eredeti példányt a kiállítást kérő szervnek vagy személynek megküldi, illetve átadja.

A hatósági bizonyítvány átadásával, illetve kézbesítésével fejeződik be az eljárás.

Az eljárás lefolytatása

  • A jegyző külön jogszabály rendelkezése alapján, ügyfél kérelmére illetve
  • hatóság megkeresésére kiállítja, illetőleg megküldi az adó- és értékbizonyítványt.

Külön jogszabályi rendelkezések – többek között – az alábbiak:

- a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény. 140. § (1) bekezdése,

- a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény 26. § (1) bekezdése,

- a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 153. § (1) bekezdés b) pont, 78. § (1) bekezdés ac) pont;

- a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 21/A. § (9) bekezdés b) pontja,
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény vagyonvizsgálathoz kapcsolódó része

- a cégnyilvántartásról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 117. § (7) bekezdésére tekintettel.

Ki jogosult az eljárásra: 
  • - ügyfél által benyújtott kérelem, illetve
  • - külön jogszabályban szabályozottak szerint, társhatóság megkeresése alapján kerül sor.
Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja): 

Az adóhatóság írásban, az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) meghatározott elektronikus úton (a továbbiakban együtt: írásban) vagy személyesen, írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (a továbbiakban együtt: szóban) tart kapcsolatot az adózóval és az eljárásban résztvevőkkel.

Az önkormányzattal, mint elektronikus ügyintézést biztosító szervvel

  1. a) a gazdálkodó szervezet a cégkapun,
  2. b) egyéni vállalkozó a KÜNY tárhelye útján tart kapcsolatot.

Az elektronikus ügyintézésre nem kötelezettek továbbra is jogosultak a hagyományos, papír alapon történő kapcsolattartásra, de amennyiben rendelkeznek megfelelő tárhellyel és azonosítási szolgáltatással, ezt - választásuk szerint - elektronikus úton is megtehetik.

Adózó részéről az elektronikus kapcsolattartás igénybevétele az alábbi módokon történhet:

  1. a) Az ASP szakrendszer elektronikus ügyintézési felületén keresztül, vagy
  2. b) elektronikus űrlappal nem támogatott ügytípusok esetén az általános célú kérelem űrlap, más néven e-papír szolgáltatás igénybevételével, egy szabad szöveges beadvány előterjesztésével, amelyhez csatolmányként egyéb iratok, igazolások mellékelhetők. (Értelemszerűen az e-papír szolgáltatás csak másodlagos, akkor alkalmazható, ha az ASP ELÜGY felületen nem található a kérelem előterjesztéséhez szükséges nyomtatvány.)


Ügyfélfogadás
: 1023 Budapest, Margit u. 2-4.

Adóügyi Igazgatóság ügyfélfogadási rendje
Hétfő8:00 – 18:00
Kedd8:00 – 16:00
Szerda8:00 – 16:30
Csütörtök8:00 – 16:00
Péntek8:00 – 12:00

Kérelemhez csatolandó dokumentumok: 

- Kérelem (tartalmazza a kérelmező nevét, személyes adatait, lakcímét, levelezési címét, elérhetőségét, az ingatlan adatait, a kérelem célját), amely megtalálható a nyomtatványok menüpont alatt,

- nem személyes eljárás esetén meghatalmazás,

- amennyiben az eljárás nem illetékmentes, a 4 000 forint illeték befizetését igazoló csekk feladóvevénye, vagy az átutalás teljesítéséről szóló igazolás,

amennyiben van, az ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződés másolata (pl. adásvétel, ajándékozás, csere,)

Eljárási illetékek, fizetési kötelezettségek: 

Általános esetben a kérelemre történő eljárás megindításakor ingatlanonként 4 000 forint illetéket kell fizetni, melyet Budapest II. Kerületi Önkormányzat 12001008-00113718-00100006 számú illeték-beszedési számla javára kell megfizetni vagy átutalni.

Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 33. § (2) bekezdés 2., 4., valamint 6.-7. pontjai alapján tárgyi illetékmentes - többek között - a bírósági végrehajtási eljárással, a gyámhatósági, valamint a hagyatéki eljárással kapcsolatosan kiállított adó- és értékbizonyítvány.

Ügyintézési határidő: 

Nyolc nap, amelybe nem számít be a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő.

Jogorvoslati lehetőség: 

Kizárólag hagyatéki eljárással összefüggésben kiállított adó- és értékbizonyítvánnyal összefüggésben, a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény (Hetv.) 26. § (1a) rendelkezése alapján:

„(1a) Az adó- és értékbizonyítvány tartalmát a jegyző a hagyatéki leltár felvétele során közli az öröklésben érdekeltekkel, akik az adó- és értékbizonyítványban foglaltakkal szemben az Ákr.-ben foglaltak szerint fellebbezéssel élhetnek. A jegyző a hagyatéki leltárt csak a fellebbezési határidő lejárta után, ha pedig az adó és értékbizonyítvány ellen fellebbezéssel éltek, akkor a fellebbezés elbírálása után küldi meg a közjegyzőnek.”

Ákr.: az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény.

Fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül összefüggő okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet. A fellebbezést indokolni kell. A fellebbezésben csak olyan új tényre lehet hivatkozni, amelyről az elsőfokú eljárásban az ügyfélnek nem volt tudomása, vagy arra önhibáján kívül eső ok miatt nem hivatkozott.

Vonatkozó jogszabályok: 
  • az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény
  • az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény
  • a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény
  • a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet
  • a hagyatéki eljárásról szóló 2010. évi XXXVIII. törvény
  • az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény
Ügyfél jogai, kötelezettségei: 

Adózó jogosult:

- adózásra vonatkozó iratok megismerésére (iratbetekintés);

- ellenőrzési cselekményeknél, helyszíni szemlénél jelen lenni;

- elektronikus úton történő kapcsolattartásra;

- igazolási kérelem előterjesztésére;

- eljárás során nyilatkozatot tenni, vagy a nyilatkozattételt megtagadni;

- megfelelő képviseletről gondoskodni;

- kézbesítési vélelem megdöntése iránt kérelmet előterjeszteni;

- fellebbezési és felügyeleti intézkedés iránti kérelmet előterjeszteni;

Adózó köteles:

- az adó megállapítása, megfizetése érdekében adatbejelentésre, nyilatkozattételre, önadózás esetén adó-megállapításra, bevallásra, adatszolgáltatásra;

- adókötelezettségét érintő változásról annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az előírt nyomtatványon változás-bejelentést tenni;

- ellenőrzés során az adóhatósággal együttműködni, az ellenőrzés feltételeit a helyszíni ellenőrzés alkalmával biztosítani;

- adókedvezmény vagy adómentesség igénybevétele esetén azt okirattal, vagy más megfelelő módon bizonyítani;

elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó az e-ügyintézésre;

Szervezeti egység: 
Adóügyi Igazgatóság – Adókivetési, Fizetéskönnyítési Osztály
Élethelyzet: 
Adóügyek

Címlap