PANASZNYILVÁNTARTÁS
A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat.
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat.
Az állami szervek és a helyi önkormányzati szervek a panaszokat és a közérdekű bejelentéseket a 2023. évi XXV. törvény szerint kötelesek elintézni.
Panasszal és közérdekű bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez.
A bejelentést személyesen Budapest II. kerületi Polgármesteri Hivatal Központi Ügyfélszolgálatán (1027 Budapest, Margit krt. 7.) annak nyitvatartási rendje szerint lehet leadni. A bejelentés egyebekben megküldhető postai úton is Budapest II. kerületi Polgármesteri Hivatal címére (1277 Budapest 23. Pf. 21), illetve elektronikus levél formájában is megküldhető.
Nincs kötelezően csatolandó dokumentum, de javasolt az állítását alátámasztó és rendelkezésre álló dokumentumok rendelkezésre bocsátása.
Az eljárás megindítása díj- vagy illetékfizetési kötelezettséget nem von maga után.
A panaszt és a közérdekű bejelentést – ha törvény eltérően nem rendelkezik – az eljárásra jogosult szervhez történő beérkezésétől számított harminc napon belül kell elintézni. Ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézését megalapozó vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart, erről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt – az elintézés várható időpontjának és a vizsgálat meghosszabbítása indokainak egyidejű megjelölésével – tájékoztatni kell. A panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a hat hónapot.
Nem áll rendelkezésre jogorvoslati lehetőség.
2023. évi XXV. törvény a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról.
Ügyfél jogai:
- panaszt, közérdekű bejelentést nyújtson be, azt visszavonja;
- önmaga helyett meghatalmazottja járjon el;
- a saját ügye irataiba betekintsen, az iratokról másolatot kapjon;
- nyilatkozatot tegyen;
- az eljárás során jogairól és kötelezettségeiről tájékoztassák.
Ügyfél kötelezettsége:
- jóhiszeműen közreműködjön.
Címlap