Helyiségek bérbeadása
Az Önkormányzat tulajdonában álló üres nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadása:
Az Önkormányzat elsődlegesen bérbeadás útján kívánja hasznosítani a tulajdonát képező, nem lakás céljára szolgáló helyiségeket.
A helyiségek bérbeadásáról az Önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jog gyakorlásáról, továbbá az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek elidegenítésének szabályairól, bérbeadásának feltételeiről szóló 34/2004.(X.13.) önkormányzati rendelet (Vagyonrendelet) 40. § (1) bekezdésének c) pontja alapján az Önkormányzat Gazdasági és Tulajdonosi Bizottsága (GTB) határozattal dönt.
Amennyiben a kerületben bérelhető helyiséget keres, úgy az erre irányuló megkeresésben kérjük írásban megjelölni az ingatlanban folytatni kívánt tevékenységet és a helyiség főbb paramétereit. Az érdeklődőt a megadott e-mail címen tájékoztatjuk.
A bérbevételi eljárás menete:
- Az érdeklődőnek lehetősége van arra, hogy azok belső állapotáról, felosztásáról személyesen meggyőződjön a helyszínen, melyhez szükséges, hogy a megtekinteni kívánt helyiségek címének megadásával megtekintési szándékkal éljen.
- Amennyiben a helyiség vagy a helyiségek megtekintését követően valamelyikre bérbevételi kérelmet kíván benyújtani az érdeklődő, akkor azt a Kérelem önkormányzati tulajdonú, nem lakás céljára szolgáló helyiség bérbevételére megnevezésű nyomtatvány kitöltésével és benyújtásával teheti meg.
Amennyiben az érdeklődő által folytatni kívánt tevékenység nem felel meg a bérbe venni kívánt helyiség ingatlan-nyilvántartási megnevezésének, akkor ebben az esetben szükséges az ingatlan rendeltetési módjának megváltoztatása, ami a településkép védelméről szóló 45/2017.(XII.20.) önkormányzati rendelet szerinti településképi bejelentési eljáráshoz kötött. Az eljárást az Épített Környezetért Felelős Igazgatóság Településképi Bejelentési Osztálya folytatja le. A bérbevételi kérelemhez csatolni kell a településképi bejelentési eljárás során hozott, a folytatni kívánt tevékenység gyakorlásához szükséges rendeltetésmód változtatást tudomásul vevő határozatot.
- Nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadás útján történő hasznosítása esetében a bérleti díj megállapítására minden esetben piaci alapon kerül sor. A helyiség bérleti díjáról a GTB dönt a bérbeadással egyidejűleg az Önkormányzat által felkért ingatlanforgalmi szakértő által elkészített szakvélemény alapján, aki a Képviselő-testület 309-315/2020.(X.29.) határozatai és az abban részletezett induló m2 ár, illetve számítási képlet és módosító tényezők alapján, a piaci viszonyokat is figyelembe véve határozza meg a bérleti díj havi összegét.
Bérleti szerződéssel kapcsolatos általános információk:
- Helyiséget bérbe adni határozott, illetőleg határozatlan időre, vagy feltétel bekövetkeztéig lehet. Az Önkormányzat főszabályként határozatlan idejű bérleti szerződést köt.
- A bérleti díj összegén felül a helyiség használatával együtt járó egyéb költségek - pl. közös költség, közüzemi költségek (vízdíj, szemétszállítási díj, fűtési díj) - viselése a bérleti jogviszony létrejöttével ugyancsak a bérlő kötelezettsége.
- Helyiségbérleti szerződés megkötésének feltétele, hogy a bérlő a szerződés aláírásáig három havi bérleti díjnak megfelelő mértékű összeget fizessen meg bérbeadó részére (óvadék), amely összeg nem vagy késedelmes fizetés, károkozás esetén a bérbeadó által szabadon felhasználható. A helyiségbérleti jogviszony megszűnésekor az óvadék a bérlő és a bérbeadó közötti elszámolást követően visszajár. A bérbeadó az óvadék összege után kamatot nem fizet.
- A bérlő által a bérleményben folytatni kívánt tevékenység kialakításához szükséges átalakítás, felújítás - külső, belső egyaránt - a bérlő kizárólagos költségére történhet, azonban szükséges hozzá a bérbeadó előzetes hozzájárulása és az, hogy a tulajdonosi hozzájárulás megadását követően a felek között az ingatlanra vonatkozóan ún. felújítási megállapodás is aláírásra kerüljön. A felújítás tárgyában a bérlő részéről kérelem benyújtására, majd tulajdonosi hozzájárulás beszerzésére a bérleti szerződés megkötését és a bérleti jogviszony kezdetét követően kerülhet sor.
- A rendeltetésmód változtatáshoz, a felújításhoz, átalakításhoz és a működéshez szükséges engedélyek, hozzájárulások – ideértve a Társasház hozzájárulását is – beszerzése a bérlő feladata és kötelezettsége.
Ki jogosult az eljárásra
Bérbevételi kérelmet bárki benyújthat.
Csak annak a természetes vagy jogi személynek lehet önkormányzati helyiséget bérbe adni, akinek az önkormányzattal szemben adó- vagy bérleti díj hátraléka nem áll fenn, ezt a bérleti szerződés megkötésekor igazolni kell.
Továbbá önkormányzati helyiség csak természetes személynek vagy annak adható bérbe, aki a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3.§ (1) bekezdésének 1. pontja alapján átlátható szervezetnek minősül.
Kérelem benyújtása (helye, ideje, módja)
A kérelem benyújtható a Budapest II. Kerületi Polgármesteri Hivatal Központi Ügyfélszolgálatán, annak nyitvatartási rendje szerint. (1023 Budapest, Margit utca 2-4.).
Postai úton az alábbi címre küldhető: Budapest 23, Pf.: 21. 1277.
Továbbá:
- az ügyfélkapuval rendelkező magánszemély e-papír formájában a https://epapir.gov.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezést követően, az „önkormányzati igazgatás” témacsoportot, az „ingatlanügyek” ügytípust megjelölve, címzettként a Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzatot kiválasztva, vagy
- jogi személy cégkapun keresztül is elküldheti a Budapest Főváros II. Kerületi Önkormányzat részére (KRID azonosító: 731126931), vagy Budapest Főváros II. Kerületi Polgármesteri Hivatal (KRID: 603162763).
Kérelemhez csatolandó dokumentumok
A fent leírt esetben a bérbevételi kérelemhez csatolni kell a településképi bejelentési eljárás során hozott, a folytatni kívánt tevékenység gyakorlásához szükséges rendeltetésmód változtatást tudomásul vevő határozatot.
Jogorvoslati lehetőség
Jogorvoslati lehetőség nincs.
Vonatkozó jogszabályok
- 1993. évi LXXVIII. törvény A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról
- 2011. évi CXCVI. törvény A nemzeti vagyonról
- 34/2004.(X.13.) önkormányzati rendelet Az Önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jog gyakorlásáról, továbbá az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek elidegenítésének szabályairól, bérbeadásának feltételeiről
Ügyfél jogai, kötelezettségei
Joga, hogy
- kérelmet nyújtson be,
- kérelmét a döntésig módosítsa, visszavonja,
- önmaga helyett meghatalmazottja járjon el,
- saját ügye irataiba betekintsen,
- nyilatkozatot tegyen, jegyzőkönyv felvételét kérje.
Kötelezettsége a(z)
- együttműködés, jóhiszemű közreműködés,
- adatszolgáltatás,
- hiánypótlásnak eleget tenni.